Első ízelítő: enni jó, enni élvezet, főleg ha ezt elhízás nélkül tehetjük!2015-09-11T07:27:43+00:00

Te ismered ennek a titkát?

Vagy bolyongsz a fogyókúrák erdejében, mint oly sokan mások?

desert-813924_1280 (1)

  • Szoktál nassolni úgy, hogy utána mardos a bűntudat?
  • Gyakran rágcsálsz öntudatlanul?
  • Volt már olyan, hogy azt sem tudtad, hova tűnt el egy tábla csokoládé előled?
  • Hányszor lapátoltad be úgy az ebéded, hogy arra sem emlékeztél, mit ettél?
  • Vannak olyan ételek, amelyek csábításának képtelen vagy ellenállni?

Tudod, hogy a sikeres fogyókúrázók 3%-a képes csak megtartani a súlyát, a 97%-uk fél éven belül visszahízza a verejtékkel leadott kilókat, s hozzá még egy kicsit?

Szomorú, nem?

Küzdünk, szenvedünk, frusztráltak, idegesek, boldogtalanok vagyunk annak érdekében, hogy az a plusz X kiló lemenjen, s ha sikerül elérni a célt, alig élvezhetjük, máris alattomosan kúszik vissza ránk. Miért? Mert képtelenség sokáig betartani a fogyókúrák kemény szabályait. Túl hosszan várják el tőlünk, hogy mondjunk le a szénhidrátokról– eddig könnyű, arról simán lemondasz, de ha a reggeli kávé mellé járó kakaós csigádról, a kedvenc fagyidról, pizzáról, csokiról esik szó, az már nehezebb. És mellé korlátozzuk az ételeink fajtáját, mérjük ki mennyiségüket, számoljuk kalória tartalmukat. Csupa fárasztó dolog, hol marad az étkezés öröme? Hol a felszabadultság?

Miért ragaszkodunk mégis a fogyókúrákhoz?

Miért hiszünk bennük, próbáljuk ki újra és újra őket, annak ellenére, hogy tudjuk, kudarcra vannak ítélve? Miért adjuk fel minden alkalommal, s kezdjük újra kicsit később?

Ismersz olyanokat, akik visszatérően nekiállnak a tuti diétájuknak? Akiket én ismerek, elválasztanak. (elválasztó diéta, mikor  a gyomorba egyszerre csak egyféle élelmiszertípus kerül)  Minden évben legalább kétszer. Általában 3 hétig bírják-, egy hónapra tervezik. Végig sajnálják magukat, az elején áldozatként sóhajtoznak, közben nekünk hősként kell(ene) tisztelnünk Őket, a vége felé rendszeresen csúsztatnak, „mert ma kivételesen…”. De a szomorú az egészben, hogy évről évre híznak. Látványban, kilóban, ruha méretben. És újból nekiállnak! Nincs változtatás, az idei megoldás az újabb elválasztó diéta.

„Őrültség az, ha ugyanazt csinálva, mindig más és más eredményt vársz. ”

Albert Einstein

A fogyókúrák egyik nagy hibája, hogy rossz kérdést tesznek fel.

Fő kérésük: mit eszel?

Az étkezés azonban sokkal összetettebb ennél. Nem csak arról szól, hogy mit eszel. Miért, mikor, mit, hogyan, mennyit, és minek eszel? Mindegyik kérdésnek megvan a maga jelentősége. De ne ijedj meg, ahhoz, hogy képes legyél tudatosan enni, nem kell minden étkezés előtt kielemezned Őket.

Legelőször azzal kell tisztába lennünk: MIÉRT IS ESZÜNK?

Bizony, legtöbbször megszokásból eszünk. Sok, sok múlt béli esemény határozza meg az étkezésünkkel kapcsolatos szokásainkat. Többnyire nem emlékszünk a kialakulásukra, de mélyen, hosszan, megkérdőjelezhetetlenül befolyásolják étkezéseinket a nélkül, hogy ennek tudatában lennénk.

Zabálók

bad-eating-habbitA zabálók azért esznek, mert itt az ideje, mert jól néz ki a kaja, mert stresszesek/boldogok/ idegesek…, mert unatkoznak/ túl pörögnek, mert sikeresek/sikertelenek, boldogok/boldogtalanok, mert…

Sokszor azért esznek, hogy ne kelljen foglalkozniuk az érzelmeikkel. Ők azt tanulták, hogy az evés gyógyír a problémákra. (emlékszel, mikor anyukád csokoládéval vigasztalt, ha sírtál? No, akkor pontosan ezt tanította)

 

Korlátozó evők

 Beautiful Young Woman choosing between Fruits and SweetsŐk jellemzően kontrollálják, erősen kézben tartják az étkezésüket, merev szabályok alapján döntik el mit, mikor és mennyit egyenek. Ők a klasszikus fogyókúrázók, akik ismerik és lelkesen kipróbálják a legújabb tuti fogyókúra trendeket. De mivel ezek sokszor ellentmondanak egymásnak, könnyen összezavarodnak.

Ők mindenáron irányítani akarják az étkezésüket, méghozzá külső szabályok alapján. (Nem bíznak magukban. Azt hiszik, mások jobban tudják, mi kell nekik, mint önmaguk)

 

Kényszeres evők

kényszeres evő

 Ők azok, akik az előbbi kettő típus között ugrálnak. Tele zabálják magukat, és utána bűntudatuk van, ezért átváltanak a korlátozó evésre. Így viszont „hátrányos helyzetűnek” érzik magukat, tehát egy kis étellel vigasztalódnak, amitől megint bűntudatuk lesz… s ez így forog körbe, körbe.

Ők azok, akik nem tudnak kilépni az evés/bűntudat/evés spirálból. A helyett, hogy megszakítanák, egyre elkeseredettebben csúsznak lejjebb, és lejjebb.

 

Tudatos Evők

tudatos evő

Ismersz olyan embereket, akik látszólag annyit esznek, amennyit akarnak, mégsem híznak?Ők azok, akik még ma is használják a születési joguknál fogva megkapott ösztöneiket. Ők azok, akik akkor esznek, ha éhesek, annyit esznek, amennyi jól esik nekik. Ők azok, akiket általában irigyelnek, mert szabadon ehetnek. „Könnyű neked, ilyen genetikával…” mondják rájuk.

 

Pedig mindennek nem csak a genetika az oka. Igen, a genetika meghatározza, milyenek a testarányaid, melyik testrészedre hízol elsősorban, de nem határozza meg a zsírszázalékodat. Kemény tény, de jobb, ha szembenézel vele: az, hogy mennyire vagy elhízva, azt Te alakítottad ki. A génjeid másodlagos szerepet töltenek be. De nézheted ezt pozitívan is 🙂 Ha nem a génjeidet kell okolnod, akkor sokkal nagyobb befolyással bírsz testsúlyodra.

Amit befolyásolhatsz, azon változtatni is képes vagy! A jó hír tehát, ha feltárjuk és tudatosítjuk a rossz beidegződéseidet, ha rossz szokásaidat kicsi módosításokkal a hasznodra változtatjuk, ha konstruktív módon alakítunk a környezeteden, akkor képes leszel Tudatos Evővé válni, bűntudat, és elhízás nélkül azt enni, amit szeretnél.

A tudatos étkezés megmutatja:

  • hogyan törd meg a fogyókúrák korlátait
  • hogyan kezeld az étkezéseidet yo-yo effektus nélkül
  • hogyan eheted a kedvenc ételeidet lelkiismeret furdalás, és hízás nélkül
  • hogyan birkózz meg azokkal a szituációkkal, mikor érzelmeid késztetnek evésre
  • hogyan találod meg a szabadság, és az öröm érzését étkezéseidben.

 „Ahhoz, hogy többet tudj magadénak, előbb Te magadnak kell többnek lenned”                                                                                                                                                                              Goethe

Tanulj, fejlődj, változz! Ez a siker útja.

Az első lépés a változás felé, ha tudatában vagy annak, amit teszel. Segíthet ebben a következő pár gondolat:

gondolkodj

 

  • Írd le, melyik étkezési típusba tartozol!
  • Írd le egy tipikus étkezésedet.

 

Felkészültél a változásra? Csatold be a biztonsági öved, indulunk! 

A következő leckében arról beszélünk, hogyan ismerheted fel a valódi éhséget, s ez hogyan segít fogyókúra nélkül élni.

Ha még tovább olvasnál, gondold végig, szeretsz-e enni?